1. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 1
    Hetvind

Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket

Hej Hej ! Vem har lust att skriva med mej ? Min svenska befinner sig i djupsömnen.

2. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 2
    Vinbergssnäcka
    Jajemen....du är ju i rätt rubrik, på svenska....det finns säkert flera som skulle kunna svara på svenska...vad vill du prata....eller bättre, va vill du skriva om? Kom med någon intressant tema

Skickat från min iPad med Tapatalk

3. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 3
    Hetvind
    Hej, det är inte så lätt. Jag är intresserat om naturen och om miljövård också politiken. Naturligtvis jag är just intresserat om allt omkring Sverige, den aktuell situation och historien. Jag hoppas du är fortfarande intresserat och skriver igen.

4. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 4
    Vinbergssnäcka
    Hej Hetvind, absolut är jag det, vi får väl hoppas att det blir fler som vill skriva, det hade varit roligt. Du skulle ju kunna berätta hur det kom sig att du kan så bra svenska? Hade varit intressant. Själv har jag bott i Sverige sedan 14 år...har kunnat prata en del innan. I början gick jag på skolan, svenska som andra språket, vid sidan om jobbet. Jag slutade innan det kom till gymnasienivån, för då tyckte jag det blev för mycket jobb och jag hade inte så mycket tid för läxor vid sidan om ett heltidsjobb. Just nu får jag sjukersättning och jag saknar mitt jobb mycket. Och då märker jag att även rutinen med att skriva på svenska blir sämre....jag har dock en svensk särbo som inte pratar tyska...
    Det finns så mycket att skriva om, kan nämna att jag trivs i naturen, jag tycker om djur och en sak i sammanhanget som jag blivit uppmärksam den senaste tiden....det finns ganska brutala övergrepp mot vilda djur och man blir mycket ledsen och undra vart detta ska leder till. Mycket aktuell är att en vattenskoterförare körde ihjäl en familj med vattenfåglar med flit, han körde på de så länge tills alla var död....vitten har tagit kort så man hoppas att kunna få tag i den personen. En annan ganska aktuell händelse var att någon hade stulit campingplatsens eldsläckare och tömt de över ett svanbo och svanen. Djurvänner har försökt rädda det som gick och spolar bort skummet, vet inte hur det gick sen.
    Mycket tråkig och man blir så ledsen och förbannat.

Jag undrar verkligen var det gick fel? Uppfostran? Eller är det helt enkelt fel på några människor idag? Eller har det alltid funnits den elakheten och det fanns inte med så mycket i medier som idag?

Ha en trevlig kväll/helg....hälsningar Heike

5. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 5
    Chromix
    Zitat Zitat von Vinbergssnäcka Beitrag anzeigen
    ..... det finns ganska brutala övergrepp mot vilda djur och man blir mycket ledsen och undra vart detta ska leder till .....

Ja, förbannad! Var någonstans bor du? Jag har aldrig hört eller läst om någonting sånt i Västerbotten.

Men vänta, det stämmer inte. En enda gång för några år sen läste jag om någon som hade dragit en katt efter bilen. Fruktansvärd! Jag är egentligen ganska fredlig men jag vet inte vad jag hade gjort om jag hade fått tag på den som gjorde det.

6. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 6
    Vinbergssnäcka
    Det med vattenskotern det hände i Piteå. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6758150
    Tog detta exemplet för det var så aktuell. Men har set själv flera gånger folk att hålla på mot änder eller svanar med båt eller skoter....
    Saken med svanparet hände i Oskarshamn, så det är i närheten.
    Det som kan nämnas positiv i detta sammanhanget är, att detta engagera och berör fortfarande många och det är ju ett bra tecken. En stor majoritet ta hänsyn till djur och natur. I vintras kom det till och med räddningstjänsten ut för vi och några grannar trodde att några svanar hade frusit fast. De kollade flera gånger tills de till slut hade kommit loss ur isen...

7. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 7
    Hetvind
    Hej hej, jag skulle vilja svara men den här sidan vill ständig att jag måste anmäla mig. jag är anmälat. Och det är inte så kul när det inte fungera. Många hälsningar ! Geli

8. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 8
    Hetvind
    Ah, man måste bli "lite arg" sedan går det.
    Kära Heike ! Förlåt att jag skriver så sent. Jag hade haft mitt barnbarn från fredag till idag eftermiddagen.
    Och när jag har min lilla Sophia hit hos mig så är det bara lektid. Min dotter och hennes man har varit i Berlin. Jag önskar dig en trevligt kväll och många Hälsningar !Ps. Jag bor i Nuernberg. Hejdå Geli

9. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 9
    Vinbergssnäcka
    Haha Geli, ingen fara. Kul med små barn. Jag har haft en liten fyraåring på besök idag...jag är helt slut efter detta...vilken energi....lite kul, det är en bekants barn och mamman kommer från kenia....de har varit här i Sverige sedan mars och den där lilla pojken pratar redan såååå bra svenska....fick berättat allt om Pippi idag.....
    Jag är på forumet via appen tapatalk...fungera rätt så bra tycker jag....men så är det med nätet, ibland blir det strul. Kul, skulle gärna höra hur det kom sig att du är så duktig på svenska...ha en trevlig kväll...ser fram emot att höra från dig...hälsningar Heike

10. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 10
    Hetvind
    Hej hej kära Vinbergssnäcka... Heike ! Hur mår du ? Jag hade en trevlig dag. Vi har varit på en bondgård. Den heter Auhof och ligger i närheten av Hilpoltstein. Där finns Häst, Gris, Anka, Pony, Höner och en stor barnleksplats. Det är en jättebra utflyktsmål med barnen. Och varför jag är så dukdig är med svenska ? jag älskar Sverige. Med 22 år reste jag för första gången till Sverige. Med min man och med min första barn Steffi. Det var helt enkelt underbar. den anslutade sig ännu 7 gånger.

11. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 11
    Hetvind
    Hej hej kära Vinbergssnäcka... Heike ! Hur mår du ? Jag hade en trevlig dag. Vi har varit på en bondgård. Den heter Auhof och ligger i närheten av Hilpoltstein. Där finns Häst, Gris, Anka, Pony, Höner och en stor barnleksplats. Det är en jättebra utflyktsmål med barnen. Och varför jag är så dukdig är med svenska ?, jag älskar Sverige. Med 22 år reste jag för första gången till Sverige. Med min man och med min första barn Steffi. Det var helt enkelt underbar, den anslutade sig ännu 7 gånger. Hjärtliga hälsningar från Nuernberg ! Geli

12. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 12
    Hetvind
    Jag hade skrivit mer i förut men den andra del är plötsligt försvunnit.Jag stor på krigsfot med den här sidan. Det är jätte okul. Du bor i Sverige ?, då kan du vara lyckligt. Den sista gången har jag varit i Sverige 2006. Med samma familjen. Det heter, mina barn Steffi och Marcus och Steffis pojkvän Bastian, min Mamma och min Styffar och min sister. Det var en jättebra tid. Den skulle vilja aldrig missa. Har det bra ! Geli

13. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 13
    Hetvind
    Många hälsningar ! Geli

14. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 14
    Vinbergssnäcka
    Hej Geli,

Jag var lite upptaget och hade nästan glömd att vi skulle skriva lite här...ursäkta. Ja jag är ganska nöjd i stort sätt att leva här. Även om det har förändrats mycket sedan jag kommit hit till Sverige. Men det har det väl också i Tyskland? Jag märker det när jag bli frågat....hur är det i Tyskland då? Jag har ingen aning måste jag svara då.....det är alldeles för länge sen och det räcker inte med att pratar med bekanta från Tyskland och med att titta på tysk tv för att förstå hur det är idag.
    Sen är det ju ganska individuellt hur man tycker. Jag känner en del som inte alls blev glad här. Risken är ju att man tycker att gräset är grönare på andra sidan....var man än befinner sig.
    Om man nu inte tänker på samhället....mer allmänt. Jag är alltid lite ledsen när sommaren är slut. Och just nu verkar det att det är den för i år. Dels för att jag tycker att sommaren är det finaste med all ljus och sol....friheten att vara ute...och dels för att fatta att än ett år till har gått över.....
    Men hösten kan va jättefint den med....jag älskar att plocka svamp i skogen.....däremot tycker jag inte om älgflugor....det går så långt att jag avstår ifrån att gå ut i skogen....jag tycker det är äckligt med såna mängder älgflugor...stackars djur.
    Hoppas ni mår bra med.....önskar en trevlig vecka

15. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 15
    Hetvind
    Kära Heike ! Tack för ditt svar. Tiden gick så fort. Jag har varit igen hos min dotter. Ja sommaren är slut, tyvärr. Men jag har mycket att göra. Jag är sjukskriven redan den sista fyra år. Nu har jag snart ett samtal med min Chef. Kanske kan jag jobbar igen dit. Det får jag se. Vad har sig förändrat i Tyskland ? Vi har mycket om flyktlingar här , så som i Sverige. Och man har sina upplevelser med dom. Den 24. September finns den stora val. Vi alla kan rösta. Det blir spännande. Men jag tror det blir Mamma Merkel igen.Så nu avslutar jag och önskar dig en bra tid ! Många hälsningar ! Geli

16. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 16
    Alexandrarothpfeffer
    Zitat Zitat von Hetvind Beitrag anzeigen
    Hej Hej ! Vem har lust att skriva med mej ? Min svenska befinner sig i djupsömnen.

"i djupsömn"

Hej på er alla. Som barn till en tysk farsa och svensk mamma , känner jag mig rätt bekväm med bägge språken. Jag bor i Blekinge, Södra Sverige och tillbringar mina dagar med att plugga på högskolan. Det bästa jag vet är att semestra i Bavaria /Bayern . Där finns så mycket vacker natur.

hoppas ni har en riktigt trevlig helg.
    mvh Alexandra, 31år

17. Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket # 17
    Lilly gumma
    Hejsan
    Jag är ny här , skulle gärna skriva lite på svenska.
    Hälsning Lilly gumma

Andere Themen im Forum På Svenska
  1. Hej, hej, ich habe gerade angefangen,...
    von Stefanie T.
    Antworten: 2
    Letzter Beitrag: 24.08.2017, 20:57
  2. Hallo liebes Schwedenforum, Ich soll in unserem...
    von TheTraveller
    Antworten: 0
    Letzter Beitrag: 29.05.2016, 17:57
  3. Hej tillsammans, 2 vänliga Kompisar (38 + 42...
    von papaanteportas1
    Antworten: 0
    Letzter Beitrag: 24.09.2014, 12:43
  4. De 14 bästa sätten att bli av med...
    von Änglalik
    Antworten: 3
    Letzter Beitrag: 24.01.2014, 14:31
Sie betrachten gerade Jag skulle vilja bli bättre på svenska språket.