Hallo liebes Schwedenforum,
Ich soll in unserem Kurs eine schwedische Tradition vorstellen. Auch mit viel Übung stehe ich leider noch sehr am Anfang bzw bin ich mir sehr unsicher. Es wäre daher lieb, wenn jemand mal drüber schauen könnte und mir die schlimmsten Fehler aufzeigen könnte.

När jag sökte efter ett tema jag såg på internet och kom över den officiella sidan av Sverige. Ett tema var seder och kultur. De flesta handlade om mat. Jag hittade en intressant och ganska kul tradition – Kräftskivan.
En kräftskiva är en fest i augusti där man äter kräftor tillsammans. Det är en svensk tradition. Förr i tiden var det vanligare att överklassen hade kräftskivor. Men sedan 1960 är det något de flesta gör. Huvudrätten är kräftor. Man kokar den i saltat vatten med kryddor i. Den vanligaste kryddan är dill. Till kräftorna brukar man ha bröd, knäcke-bröd, ost, potatis och paj. Man brukar dricka öl och snaps på en kräftskiva. Det är vanligt att man sjunger snapsvisor till brännvinet. Det är korta sånger som man sjunger innan man dricker.
På de flesta kräftskivor brukar man klä sig i festkläder. Ibland har man speciella hattar, haklappar eller förkläden med kräftor på. Ofta har man lyktor i papper med levande ljus i. Det brukar vara en bild på en måne på lyktorna. Man kan äta kräftor hela året i Sverige. Men traditionen säger att man inte ska äta innan den första onsdagen i augusti.
Människor äter kräftor sedan 1500-talet men bara de rika. I mitten av 1800-talet den andra började äta kräft. På 1900-talet sprida kräftpesten i Sverige. Många populationer av kräftor senare dog ut. Kräfta var en dyr och exklusiv delikatess men import från andra länder sänkte priset . Människor i alla klasser började att fira tillfället.
I början av augusti media tester av innevarande års erbjudanden och kändisar ge tips som bäst kräftor är. I några år, är kinesiska kräftor anses bäst, i andra de som importeras från Amerika men svensk kräftor alltid vinna trots att de är de dyraste. Kräftskiva, där folk samlas för att äta, dricka och vara glada, är en typiskt svenskt fest som markerar slutet av sommaren.

Vielen Dank schonmal und... immer weiter lernen ;-)

PS: Es ist hauptsächlich eine Sprachübung. Der Inhalt ist daher nicht so wichtig