+ Antworten
12
  1. Vackra, svenska ord # 1
    Nora

Vackra, svenska ord

Lustigt att läsa bidragen till det vackraste svenska ordet under den tyska rubriken; "underbar", "kärleken", "smultronställe". Det resulterade i roliga och vågade kreationer som "underbart, kärleken på smultronstället" (flin! ;-) )Bidragen i Sydsvenskan var enligt min mening inte lika vackra: "sunkig"! "tänder", "plastkåpa" m.m. - fast "kärleken" kom också med på ett hörn. Min absoluta favorit sen flera år är "smultronställe". Har ni inte också assosiationer till sommar och glädjen över att hitta solvarma smultron, som sen träds upp på ett strå!? Sen har ju ordet "smultronställe" naturligtvis även en annan betydelse. Mitt "smultronställe" ligger på en liten ö i Höga Kusten och det finns faktiskt - förutom klippor och tallar och björkar och annat fint även ett smultronställe där. Oh, vad jag längtar! Vore kul att höra om era svenska älsklingsord och varför dom är det.
    Hälsningar
    Nora

2. Vackra, svenska ord # 2
    Wolfgang K

Re: Vackra, svenska ord

Hej Nora !

Din svenska är så jättebra, då våga jag nästan inte svara på ;-) .
    Men, vem vet kanske är Du en äkta svenska (?) .

Du har rätt, egentligen passar temat mycket bättre i den här rubriken.
    Jag skrev redan lite i tyska rubriken om det vackraste svenska ordet - men ännu hellre gör jag det här på svenska.
    Egentligen har jag mycket svenska älsklings-ord, eftersom jag älskar det svenska språket.

Två av mina favorit-ord såg Du redan i tyska rubriken, den underbara kärleken.
    Ett annat älsklingsord är himmelen - som förklaring varför svara jag med en visa-titel "Himlen så oskyldig blå", det är en av mina hundratals svenska älsklingsvisor ;-) .

Hjärtliga hälsningar från Lappland,
    Wolfgang

PS. Din underbara beskrivningen om Din smultronställe verkar så smittsamt ;-) .

3. Vackra, svenska ord # 3
    Wolfgang K

Hej hej igen ;-)

Jag vet ett lustigt ord än - "k r i m s k r a m s" som använde nyligen den snälla Bertil (synd att han är försvunnit).

Hej så länge,
    Wolfgang, den gammla snögubben ;-)

4. Vackra, svenska ord # 4
    Wolfgang K

Usch , nu skrev jag kanske fel, det skulle väl heter ".... ett lustigt ord t i l l .." eller hur ?

5. Vackra, svenska ord # 5
    Nora

Hej igen!

Ja, du det har rätt i Wolfgang, det heter "ett lustigt ord t i l l ". Konstigt, jag har aldrig förut tänkt på att det heter likadant på svenska och på tyska: "krimskrams". Varför gillar du ordet "krimskrams"? Har du mycket av det? ;-) Jag måste tänka på allt mitt krimskrams som har samlat på sej under årens lopp. Huga heller!

Det andra ordet, som du skrev, tycker jag bättre om: h i m l e n! "Himlen är så oskyldigt blå", det låter himla romantiskt! Vem sjunger den visan?

Ett annat ord, som jag gillar är: l i l j e k o n v a l j e r . Det är vackra blommor, tycker jag och dom doftar så gott. När jag tänker på liljekonvaljer minns jag skolavslutningar och midsommarbröllop. Det var en gång.

Flera förslag? :-))

Nora

6. Vackra, svenska ord # 6
    vita

Hej Nora och Wolfgang, där har vi två mycket romantiskt författere! Ni uppkallad flera underbar ord. På läsa er texter man kan faktiskt se liljekonvaljer och smultronstäälet! Ja, det tycker man kan rent av lukta naturen! Men jag alskar hösten, så mitt älsklingsord är i dubbel bemärkelse "tidlösa". Höstlik hälsningar Vita

7. Vackra, svenska ord # 7
    Wolfgang K

Hej Nora !

Visserligen tycker jag inte att "krimskrams" är det vackraste ordet, men jag tycker att det låta så jättelustigt :-)) .
    Jag måste skratta mycket när jag läsde Din fråga om jag "ha mycket av det" - hihihi, ja det stämmer, jättemycket t o m ;-) .
    (kanske är jag en "Messie" ? ;-)
    Jag vet inte vem sjöng "Himlen så oskyldig blå" i originalet, jag hörde visan från (eller av ?? ) olika artister på (eller i ? ) radion.
    Det finns ett annat ord som jag tycker om - "h a v e t" , men nu är det inte klangen, nu är det färgen och vatten som jag älskar mycket.
    Helst skulle jag bor vid havet, det vore härligt ! - Men jag bor vid en fin sjö, den är mitt litet hav ;-) .
    Just nu finns det många svanar på sjön, ca 40 stycken - de sjungar så otroligt skönt på kvällarnar, ofta t o m på midnatten.
    Nu är det dags att sluta, annars blir det för mycket krimskrams ;-) .

Ha det så bra !
    Wolfgang, den snögubben från Lappland ;-)

8. Vackra, svenska ord # 8
    Wolfgang K

Hej "vita" !
    Tack för berömmet ;-) .
    Jag tycker också, att "tidlösa" är ett skönt ord, som gäller alltid.
    Om hösten tycker jag inte så jättemycket, då blir jag lite melankoliskt pga den härliga sommaren försvinner och träd tappa sina löv.
    Men jag glädjer mig också, eftersom vintern kommer snart - och den är alldeles underbar häruppe :-)) .
    Hjärtliga hälsningar,
    Wolfgang

9. Vackra, svenska ord # 9
    Gast601

Hejsan,

tyvärr kommer jag inte just nu på ett särskilt vackert ord. Men jag har något annat som kanske intressera.

Om man går på http://www.concipio.se kan man skriva in sig kostar inget, sen får man dagligen skickat ett ord med förklaring vart det kommer ifrån. Jag tycker det är rätt intressant.

Idag kom ordet här nedanför, med förklaringen:

Utböling

"Själv vet jag inte var jag har min lojalitet, utböling som jag är lite varstans i världen" stod det att läsa i GP 1998. En utböling kommer utifrån. Ordet används om främmande och ofta ovälkomna personer. Förr brukades det mer bokstavligt, om folk födda utanför den egna socknen.
    Utböling har förekommit i flera dialektala varianter. Den fornsvenska motsvarigheten betydde bära ut. Man syftade då på de spädbarn som sattes ut i skogen för att dö. En återkoppling till detta finns i svenskans första skriftliga exempel, från 1738. Då användes utböling om spöken. Eller mer exakt om gengångarna av mördade barn.

Hej då Renate

10. Vackra, svenska ord # 10
    Nora

Tack för tipset, Renate!
    Jag prenumererade genast och är alldeles spänd på nästa ord!
    Hälsningar
    Nora

11. Vackra, svenska ord # 11
    Nora

Hej Vita!
    Kanhända att jag är lite romantisk. I varje fall tycker jag om vackra, välklingande ord som väcker vissa minnen eller som påminner mej om saker, som har en viss betydelse för mej som smultronställe eller liljekonvaljer.
    "Tidlösa" - det är länge sen jag hörde det ordet. Tidlösa i sammanhang med höst, då kommer asossiationen "Herbstzeitlose", men jag minns inte alls, hur det heter på svenska. Hösten upplever jag inte som tidlös, snarare som en kort och intensiv, färggrann och här (nära havet) stormig tid.
    Hälsningar
    Nora

12. Vackra, svenska ord # 12
    Nora

Hej Wolfgang!

Hälsningar till dej vid ditt "lilla hav"! Det låter ju fantastiskt tjusigt och romantiskt; fyrtio svanar, som sjunger! Jag minns inte om jag någonsin har hört en svan sjunga. Går det att beskriva?
    Jag älskar havet och vid vår havsvik (i Lövviksfjärden) finns också ett svanpar ibland, en vacker syn.
    Ord som "himlen" och "havet" måste man ju tycka om, när man tänker på hur otroligt vackra de kan vara.
    Men vad sägs om "mannaminne" (Menschengedenken)? Det ordet tycker jag om för klangens skull, när jag tänker på betydelsen blir jag lite nostalgisk och vemodig. Dessutom finns det ett helt fantastiskt utställningsområde "Mannaminne" i Nordingrå, med både konst och kultur -ett måste när jag är "hemma" i trakterna.

Hälsningar
    Nora

13. Vackra, svenska ord # 13
    Lena

Hejsan alla tillsammans!
    Ja, vi som är födda i Sverige tycker om det svenska språket. Naturligtvis många utläningar som har lärt sig vårt språk också. Själv bor jag i Tyskland och pratar jag svenska ser jag bara frågetecken framför mig. Men så tänker väl dom över andra språk också. För mig är prästkragen och viken vackra ord. Om t.ex. tyskarna också kan säga att dom har vackra ord?
    Har en skön vinterkväll. Här i närheten av Wiesbaden ligger det snö. Vintern kommer.
    Hälsningar Lena

14. Vackra, svenska ord # 14
    Nora

Hej Lena!

Dina favoritord tycker jag också om. Med prästkragen och viken förknippar man ju ljuvliga sommardagar, eller hur? Prästkragar är förresten mina älsklingsblommor.

Nog tycker jag att det finns vackra ord även på tyska. I Sydsvenskan stod, att "Fernweh" var ett av orden som hade utvalts. Det uttrycker så mycket och jag tror inte att det finns en bra svensk översättning(?)

Efter så lång tid utomlands har jag nog glömt en del svenska ord och nyare ord har jag väl delvis inte lärt mej än. Synd!

Ha det bra!

Hälsningar
    Nora

15. Vackra, svenska ord # 15
    Lillan

hej Nora,

Jag är också född och uppväxt i näran av Stockholm men lever med min familj i Muelheim-Ruhr, sedan många år. Men vi bodde också i Muenster (studenttiden) och Duesseldorf,--min favoritstad i Tyskland. Fastän det naturligtvis finns flera vackra städer!
    Svenska språket har en för mig speciell skön klang och jag tycker, att det finns många vackra ord som i sig själv ofta beskriver föremålet som de tillhör!! t.ex. liljekonvalj ----> KAN bara vara en blomma!!!! Eller hav, kärlek,vik,osv. Men det kan man väl bara förstå, om man har en speciell relation till språket !!
    Tyvärr träffar man ju inte så ofta svenskar här i Tyskland :-((
    Men efter många gemensamma år har min man nu lovat att lära sig svenska.. Det är konstigt, att han förstår mycket och kan"läsa" sv. tidningar, men det är svårt att tala det för honom!!! Mina barn har det mycket lättare att uttala ord riktig.
    Jag tycker också att det finns svenska ord, som man inte kan översätta verkligen bra ,----t.ex. gubbdagis ! *fniss*

Hej då!! Lillan

16. Vackra, svenska ord # 16
    Lena

Hej Nora!
    I går frågade jag min man efter ett vackert tysk ord. Men han kunde inte säga något . Men ordet "Fernweh" är egentligen riktigt skönt. Och det måste vara ett speciellt ord, därför jag har nu tittat i 4 ordböcker för att få en översättning..........det står ingenstans skrivet. Då måste det verkligen vara något speciellt. Mitt barnbarn säger alltid att han har "Schwedenweh" Inte heller så dåligt. ;0))

Hej Lillan!
    Det tycker jag verkligen är hög tid att din man lär sig prata svenska. Det är så enkelt. ;0)) Min man lärde sig det medetsamma när vi träffades för första gången. Han var ganska säker på att vi skulle gifta oss.
    Jag bor i närheten av Wiesbaden och genom IKEA och andra större firmor i Frankfurt och omgivning finns det tillräckligt många svenska som bor här. Du kan väl göra ett upprop genom forumet. KAnske bor det någon direkt om hörnet.
    Hej då!! Lena

17. Vackra, svenska ord # 17
    Nora

Hej Lillan!

Svenska språket, tja, om det har en speciellt skön klang i allmänhet, det har jag inte tänkt på tidigare, jag vet bara att när jag hör mitt språk får jag plötsligt hemlängtan - fortfarande! (snyft!)

Jag bor och har alltid bott i norra Tyskland, så det är inte så himla långt till Sverige, m e n mina hemtrakter ligger ju i Norrland, alltså ungefär 160 mil norrut, så det blir mest bara en resa om året. :-( För till Skåne har jag ingen dragning - förlåt mej, eventuella skånska läsare! ;-)

När jag träffade min man "för hundra år sen" anmälde han sej genast hos Inlingua (flin!) Han är rätt så bra på svenska, även barnen, trots att vi aldrig talade svenska hemma. Men dom ville ju kunna prata med sina kusiner, med Mormor och Morfar och var därför motiverade.

Här uppe finns både svenska klubbar och "Deutsch-Schwedische-Gesellschaften", där svenskar och tyskar med anknytning till Sverige träffas och firar t.ex. Lucia. Troligtvis finns föreningar även i närheten av där du bor. I den klubb, som jag är medlem i, finns det bara få svenskar och dom är från södra eller mellersta Sverige allihopa. Det verkar vara få norrlänningar som har vågat sej ner till kontinenten, eller känner du kanske några?

Ha det så bra!

18. Vackra, svenska ord # 18
    Nora

Hejsan Lena!

"Schwedenweh" - vilket absolut träffande ord för (hem)längtan efter Sverige!

Ha en fin kväll
    önskar
    Nora!

19. Vackra, svenska ord # 19
    Lillan

hej Nora och Lena,

ja, det är så, att min man alltid litade på mig när vi är i Sverige och förutom det pratar han mycket bra engelska. Men i sista tiden är han mer intresserad att lära sig svenska än tidigare, för att vi i närmare framtiden vill köpa ett sommarhus i "min Sverige".
    Tänk dig, Nora, jag känner en mycket trevlig Norrlänning som bor i Skåne!!!!! Hur han står ut, vet jag inte ;-)
    Skåne, speciell Österlen är mycket vacker. Men jag kan inte vänja mig vid skånskan, usch!! Så därför är mitt favoritområde Mellansverige/Sörmland och vidare norr om .
    "Schwedenweh" är ett bra ord! Det har jag också alltid när jag hör någon tala svenska...

mvh Lillan

20. Vackra, svenska ord # 20
    Gast601

Hej Nora!

Vart bor du i norra Tyskland? Om du inte vill skriva det här. Min e-post adress ser du när du klickar på mitt namn " Gamleby" jag bor också i norra Tyskland och är från Sverige- Kalmar trakten.

Hej då Renate

• Gast60111.11.2004, 22:19

Hej Nora!

Vart bor du i norra Tyskland? Om du inte vill skriva det här. Min e-post adress ser du när du klickar på mitt namn " Gamleby" jag bor också i norra Tyskland och är från Sverige- Kalmar trakten.

Hej då Renate

• Lena11.11.2004, 22:53

Hej Lillan!
    Ja, ordet "Schwedenweh" förföljer mig hela tiden. När jag tänker på att mitt barnbarn "bara" är 6 år och kommer med ett sådant ord. Då vill man egentligen "hem" medetsamma. Jag fira iallafall julen i Sverige för första gången på 20 år. Även om mina barn och barnbarn inte kan föjla med blir det säkert en skön fest.
    Även om jag kommer från Blekinge, kan jag inte med den skånska dialekten. Jag måste ibland kämpa mig igenom det hela, när någon pratar med mig. Men så tänker förmodligen ostfriesen gemtemot bayern. Vi måste acceptera det hela.
    Jag önskar ännu en skön kväll.
    Lena

• Wolfgang K12.11.2004, 00:10

Hej Nora !

Ja, det är härligt med så många svanar - ibland simmar de förbi, här framför stugan alldeles långsamt och de formar (bildar) en jättelång "orm" (eller kö ?? ), det är en underbar bild...

Men det går inte att beskriva deras sång, lite melankoliskt kanske - ofta låter det så än om de har ett samtal och ropa till varandra - det är så spännande att lyssna på dem.

Jag försökte flera gånger att fotograferar denna kön, men varje gång blev de oroliga och en del flög uppåt.

Förresten, "mannaminne" påminna mig på (till) mannagryn ;-)

Hjärtliga hälsningar,
    Wolfgang

• Nora12.11.2004, 10:03

Hej Wolfgang!

Mannaminne påminner dej alltså om mannagryn. *fniss* Ja, orden låter ju onekligen liknande. Men manna-gryn har nog mindre med man att göra ;-)(utan med manna), vad skulle det annars kunna vara - små män kanske(?) ;-)) Till barn säger man ju ibland: "Du, ditt lilla gryn."

Jag har kommit på ett annat ord, som låter lustigt, tycker jag: HULLEROMBULLER (=Durcheinander) Ordet är väldigt passande, eller hur, man riktigt ser det framför sej - som jag här i mitt hullerombuller.

Din beskrivning av svanarna och deras sång är fascinerande!

Höstlika hälsningar!
    Nora

• Nora12.11.2004, 10:13

Hej Lillan!
    Skåne är vackert, jag vet, och naturligtvis även många andra delar av södra Sverige. Det vore ju himla praktiskt att ha en sommarstuga i landets södra del, (inte så långt att åka) men det är bara så, att jag inte känner mej hemma där. Norrlänningen du berättade om bor kanske i Skåne för jobbets skull och det är förmodligen inte lika stor omställning som en flytt till utlandet.

Hej Lena!
    Roligt för dej att du kan fira julen i Sverige i år. Jag önskar dej trevliga dagar med snö och allt som du förknippar med en svensk jul!

Ha det bra!
    Hälsningar
    Nora

• Gast60112.11.2004, 10:51

Hej Nora!

Ja, Hullerombuller låter fint ett mjukt ord för oreda. Att du gärna vill till norra Sverige förstår jag, också om det är långt dit upp.

Jag är från Småland och skulle inte kunna förställa mig att flytta någon annan stans.

Dit man förknippar minnen vill man nog bo, när man blir lite äldre.

@Wolfgang, "manna-minne" har det kanske något att göra men "mannens minne" detta ord är ju gammalt och för gällde det kanske att männen hade bättre minne. Som jag ju inta alltid kan underskriva;-)

Har det bra
    hälsningar

Renate

• Lillan12.11.2004, 13:56

Hej,

hullerombuller känner jag från barndomen som kullerombuller och vi uttalade det "küllebülle" !!
    Ett annat ord för "Durcheinander" är UPPOCHNER . Tycker jag låter också roligt.
    Sjungade svanar har jag i barndomen också upplevt på Mälaren. Det låter mystisk och hemlighetsfull.

mvh Lillan

• Gast59113.11.2004, 12:02

Jag med. Tack för tippset.

//M