+ Antworten
12
  1. Älgar # 1
    Bertil 28

Älgar

Hallå!
    Jag har för femtioelfte gången börjat studera tyska igen. Förutom kursen
    tror jag det är viktigt att läsa och höra tyska så mycket som möjligt. Inte minst diskussionsforum på olika sajter är väldigt lärorikt. Men varför detta tyska intresse för älgar? Överallt återkommer älgen i illustrationer, shopar m fl ställen. Själv har jag aldrig fått se en älg ute i skogen och ingen av mina vänner heller. Varför har inte björnen eller järven nått samma status som älgen?. Ni får gärna svara på tyska, det skänker mig bara övning.
    Gruß
    Bertil

2. Älgar # 2
    Wolfgang K

Re: Älgar

Hej Bertil 28 !

Visserligen vet jag inte varför de andra tyskar tycker så mycket om älgar, men jag kan berätta om mina varma känslor för älgar.

Du se, min svenska är inte så jättebra men jag tror Du förstår det trotsdetta.
    För mig är älgarna jättefina, gulliga och stolta djur - skogens konung(ar).
    Jag tycker att deras tjocka mun är så jättesöt ;-) .

I Tyskland finns inga älgar och för det är en älg ett litet exotiskt djur.
    Sedan jag bor häruppe i Lappland se jag då o då älgar, ibland ganska nära, och trotsdetta tycker jag fortfarande att de är så härliga djur :-)) .

Men jag tycker också mycket om björna (finns också här i närheten), rävar, renar, rådjur och många andra.

Det fanns också en järv i närheten, men jag vet inte om den är kvar - järva är ännu skyggare än björna.
    Järven är en fascinerande djur, men inte så g u l l i g som en älg eller en björn ;-) .

Jag önskar Dig att Du träffer också en älg, någon gång i framtiden !

Ha det bra !
    Hjärtliga hälsningar från Lappland,
    Wolfgang

http://groups.msn.com/Lappland/shoebox.msnw?action

3. Älgar # 3
    Wolfgang K

Hej Bertil 28 - igen !
    Jag skulle vilja fråga en sak. - Du skrev att Du känna flera diskussionsforum ; kan Du rekommenderar ett ä k t a _ s v e n s k a forum (eller flera) som är liknande rolig som det här ?
    Jag tyckte det vore rolig att snacka med äkta svenskar i internet (diskussionsforum).
    Hej så länge,
    Wolfgang

4. Älgar # 4
    Bertil 28

Hej Wolfgang!
    Tack för ditt inlägg. Jag förstår att du kan ha sådana känslor för älgar då
    du nästan bor ihop med dem. Men det är detta med allt krimskrams kring
    objektet älg. Mer eller mindre smaklösa ljusstakar, tröjor, lampor, handdukar o s v erbjudes i shoparna. Varningsskyltar för älg stjäls längs vägarna. Det är detta som gör mig något konfunderad.
    Vad beträffar andra diskussionsforum som jag ofta besöker kan jag nämna:
    http://www.*************.de. (Klicka på Diskussionsforum till höger på skärmen)
    http://www.schwedenfreunde.de (Klicka på Gästebuch)
    Förresten är din svenska alldeles utmärkt. Lite böjningsfel här och där men
    det händer mig med när jag skall skriva tyska.
    Ha det så bra och hjärtliga hälsningar från Skanör (Skåne)
    Bertil

5. Älgar # 5
    Bertil 28

Hej igen!
    Sorry! jag råkade skriva http://www.*************.de med kommatecken i stället för punkt. Därför blev det lite skumma tecken i adressen. Men
    även solen har fläckar :-))
    Bertil

6. Älgar # 6
    Bertil 28

Vad händer?
    Så fort jag skriver s c h w e d e n s t u b e . d e. kommer det bara stjärnor?????

7. Älgar # 7
    Wolfgang K

Hej hej Bertil !

Tack för det snabba svaret !
    Jag måste skratta, när jag såg dem stjärnorna två gånger ;-)) .
    Jag tror att de komma automatisk, jag tror det är för "*************"
    är konkurrensen ;-) .

Förmodligen skrev jag det inte så precis - men egentligen söker jag inte efter tyskar forum (är plural av forum fora ?? ) , utan SVENSKA forum, för att talar med svenskarna .
    Kanske Du känner några ??
    Wolfgang

8. Älgar # 8
    Lillan

Hej Bertil!

Det var kul att läsa dina funderingar om älg-teatern med de( mäst) löjliga grejerna som blir såld till turisterna!!
    Nu törs jag också medge att jag ALDRIG i livet hade den tur att se en älg!! Fastän jag är född i Västerås och tillbringade min ungdom i området. Och flera semester i Sverige har heller inte skickat en älg i min närhet, snyft..
    Jag kan bara säga, att jag förstår Wolfgangs bidrag. Älgen är för mig ett vackert , stolt djur.
    Men du har rätt, jag kan inte heller förstå att det finns folk, som köper sådana saker!!
    mvh
    Lillan

P.S. Vad tycker du om min svenska,-efter 30 år Tyskland? Ärligt svar! Jag har ingen som kan korrigera mig, så därför tror jag att jag gör mycket fel utan att lägga märke till det.

9. Älgar # 9
    Wolfgang K

Hej igen !

Nu hade jag glömt en sak.

Vad Du skrev om krimskramset (ett lustig ord som finns lika på tyska), det ser jag absolut lika !
    Krimskramset om älgar är absolut överdrivat, men förmodligen är det bra för enstaka svenska (eller tyska ?) företagare - tyskarna köper allt skit, t o m äkta älgskit ;-))) !
    Att varnigsskyltar blev stulna är hemskt och absolut ansvarslös !
    Ha det bra,
    Wolfgang

P.S. Du ser, när jag skrev " s c h w e d e n s t u b e ", kom också stjärnorna (skratt).

10. Älgar # 10
    Bertil 28

Hej Wolfgang!
    Ja, där satte Du mig på pottkanten. Något exakt liknande Swedengates
    och Schwedenstubes diskussionsforum finns inte. Närmast liknande är
    nog http://www.passagen.se och sedan knappa in Debatt. Fördelen här att man
    kan välja vilken åldersgrupp man vill diskutera i. I övrigt kan man välja inom
    vilket intresseområde man vill hoppa in. Skulle jag komma på någon annan
    får jag väl återkomma till dig.
    Sköt om dig och se upp för älgarna när du är ute på vägarna. Du vet väl att
    det inträffar 12-15 älgolyckor per dag(!!) i vårt avlånga land.
    Gruß
    Bertil

11. Älgar # 11
    Bertil 28

Så var det din tur Lillan. Jag tycker din svenska är alldeles utmärkt och välformulerad. Skall jag vara en riktigt sträng lärare kanske jag skulle sätta 5 små bockar i kanten ;-). I övrigt kan jag ju konstatera att du,
    Wolfgang och jag är eniga om älg-hysterin. Och jag håller givetvis med om att älgen är ett ståtligt djur.
    Hej då
    Bertil

12. Älgar # 12
    Lillan

..Jamen..? Vad betyder fem små bockar??
    Tack för ärliga svaret!!

Hejdå, Lillan

13. Älgar # 13
    Lena

Re: Älgar och svenska

Hejsan Lillan!
    Din svenska är fortfarande bra. Jag har också över 30 år Tyskland bakom mig och ingen som korrigera mig. Sitt modersspråk glömmer man nog aldrig. Att älgarna är ståtliga djur tycker jag också. Men det blir i vissa orter till plåga. Dom går in i trädgårdarna och äter upp allt vad som blommar och det är naturligtvis inte det som man önskar sig. I Karlskronatrakten är det verkligen en plåga.
    En skön dag till er alla.
    Hej då, Lena

14. Älgar # 14
    Bertil 28

Hej igen Lillan!
    Ja, det var ju klumpigt av mig att använda ett uttryck som bara används här i Sverige. Min svensk-tyska ordbok ger följande definition:
    "sätta en bock i kanten" = "einen Fehler (am Rande) anstreichen".
    Hälsningar Bertil

15. Älgar # 15
    Växjö

Jag förmodar att IKEA även bidragit med älghysterin, då IKEA haft älgen som sin firmalogo i flera år. Att nu nästan alla prylkataloger i Tyskland svämmar över med älgartiklar är ändå lite överdrivet. Den s.k. älgtesten, som Mercedes gjorde för några år sedan, är säkert också ett argument. I min A-klass sitter alltid en stor plyschälg i baksätet.

16. Älgar # 16
    Odin

Sluta grubbla

Hej

Nu är älghysterin bland många tyska sverigeturister ett faktum.
    Spelar inte längre någon roll hur och när hysterin tillkommit.

Det är väl onekligen så att många tyskar upplever älgen som
    gullig - trots dess storlek. Få som aldrig har sett en levande
    vuxen älg på nära håll kan verkligen tro att den är stor som en
    medelstor häst. Få torde även veta att älgar - ibland när de är
    fulla (har ätit alkoholhaltig fallfrukt på hösten) - kan gå till
    anfall mot folk.

Att björnen, vargen eller järven aldrig fått samma kultstatus
    bland tyskar har troligen med det att göra att de länge
    betraktats som närmast utrotade även i Sverige. Nu är de
    tillbaka, men just nu föds det inga nya trender. Även om
    björnar av många upplevs som nalliga och gullige glömmer
    man dock aldrig att de kan vara riktigt farliga djur - om de vill.

Facit:

Sluta grubbla på älghysterin hos många av oss tyskar. Var
    istället glada att det går att tjäna pengar på den. När jag
    en gång var inne i en jaktaffär i Vemdalen tillsammans med
    en tysk kompis ville affärsidkaren sälja älgspillning i glas
    till mig. Han fick sig en snabb uppläxning - jag sade på
    svenska (efter att hela tiden ha talat tyska med min kompis)
    att "sån där skit kan jag själv samla ihop ute i skogen, och
    det på mycket kort tid". Och på den tiden hade jag inte ens
    jägarskola.

Det med stulna älgskyltar har minskat sedan några driftiga
    affärsmän har kommit på att man kan sälja kopior av dessa
    skyltar direkt till turisterna. Då blir färre eller inga skyltar
    stulna.

MVH

Odin

17. Älgar # 17
    Bertil 28

Re: Sluta grubbla

Hej Odin!
    Det var ord och inga visor från dig. Jag håller med dig. Men vem kunde ana
    att min lilla undran från början skulle anta sådant utrymme att trådarna nästan skulle fylla hela skärmen.
    Hälsningar
    Bertil

18. Älgar # 18
    Hobbit

För att besvara en fråga med en fråga :
    Varför förknyppas Tyskland i många europeiska
    länder oftast med korv, surkål, öl och Lederhosen?
    Varför är Bayern ett synonym för Tyskland och
    Oktoberfesten känd i hela världen ?
    Det har hänt mig många gånger att jag under
    en sightseeingresa med komoisar från Sverige
    genom mina hemtrakter fick höra :
    Åhhh vad skönt det är här - jag hade inte
    förväntat mig att det skulle se ut så här.

Lösningen till detta mirakel ligger nog kankse
    i att mediernas sätt att berätta om ett annat
    land är ofta lite ensidig och lägger focus på
    i allmänheten bekanta saker såsom Älgen eller
    Oktoberfest.

Hobbit

19. Älgar # 19
    austria23

Jag kommer ju från Österrike (inte Tyskland!), men också där associerar man älgar med Sverige. Faktiskt vet jag inte varför. Jag tycker att det är inte mer än en fördom mot Sverige. Jag har bott i Nord-Sverige nästan i tre terminar nu och har inte sett någon älg. Faktiskt var den enda gången jag sog en älg i djurparken i en österrikisk by. *s*

Men det finns ju också många fördomar mot Österrike: Till exempel, att alla har "Lederhosen" på sig, att de flesta österrikare röstar på Haider, etc. Det finns osanna fördomar mot varje land i världen!

Hälsningar,
    Martin

20. Älgar # 20
    Nora

Hej Wolfgang!

Det är ju ett tag sen du skrev om älgar, björnar och andra djur, men jag skriver ett par rader om det ändå. Alltså, älgen är ju skogens stolta konung, så att säga, men jag tycker då inte att den är g u l l i g ! Med ordet gullig förknippar jag liten, söt - "niedlich". Min katt är gullig, tycker jag. Men: du får naturligtvis tycka att älgen är hur gullig som helst. (;-)) Jag tycker nog att dina hundar är gulligare!

Din svenska är förresten väldigt bra!

Hälsningar
    Nora

• Wolfgang K08.11.2004, 19:16

Tack så mycket, snälla Nora :-)

Jag vet - svenskarna är jätteartiga människor och påstår alltid
    att min svenskar vore bra ;-) .
    Tack också för berömmet angående mina hundar !
    Jag var lite förvånad att Du känner till dem - men förmodligen såg Du min liten foto-sida (?) .
    Jag skrev redan att jag tycker att älgarnas munn verka så söt och gullig, den är så tjock och mjuk och ....... helt enkelt gullig ;-) .

Hjärtliga hälsningar,
    Wolfgang

PS. Dina ovanstående rader såg jag bara av en slump, synd att sådant kommer inte automatiskt på första stället.

• Nora09.11.2004, 19:26

Jag har sett dina underbara bilder! :-) Det är ett härligt landskap, som du lever i.

Nu förstår jag; det är alltså älgens mun, som du har blivit förtjust i. Hihi!

Naturligtvis är din svenska bra - tro det äntligen, om så många säger det, Wolfgang! Du har kanske haft en bra lärare(?)

Hjärtliga hälsningar från
    Nora

• Wolfgang K10.11.2004, 21:13

Hej Nora, igen !

Ja, landskapet är härligt och människor är snälla, jag trivs mycket här.
    Förtjust är jag i hela älgen förstås - men munnen är gullig ;-) .
    Det stämmer, jag hade och har en jättebra och jättesnäll lärare och det funkar utmärkt via e-post !!

Hjärtliga hälsningar,
    Wolfgang

• Gun24.04.2006, 18:59

Hej!
    Jag har planer på att starta en web-shop som ska sälja älg-grejer. Presentartiklar och sånt med älg som tema.
    Har försökt göra en marknadsundersökning i Tyskland via e-mail för att se om det finns nåt intresse fortfarande. Skickade 200 e-mail och fick 1(!)svar.
    Är jag totalt värdelös eller vad gör jag för fel?
    Kan någon av er hjälpa mig med tips på andra varor jag kan sälja på min hemsida som Tyskar är intresserade av. Jag bor i Norra Sverige med skogen runt hörnet.
    Snälla nån hjälp mig med lite ideer!!!

• tommy25.04.2006, 12:32

@Gun

Dom tyskar som du kanske möter där uppe är en försvinnande minoritet i Tyskland. För de flesta slutar världen någonstans i Hamburg eller Köpenhamn. Så om du fått ett svar på 200 är det säkert ganska representativt. Räkna upp det till 80 miljoner tyskar så är det kanske 400000 som är intresserade. Men jag tror inte du får så många kunder. Tyskarna har blivit enormt snåla. Jag är rädd för att du måste hitta på en annan kundgrupp eller affärsidé.

• Gudrun25.04.2006, 23:49

Hej Gun,

jag tror att de flesta av dina e-mail kom inte fram till adressaten, men blev rensad bort som s.k. spam-mail. Jag förmodar att du skickade de samtidig åt olika personer och då verkar de som ovälkomna e-mail. Det vore förklaringen varför att du fick så lite svar.

Jag själv är en av de "galna" tyskar som tycker om älgar och började samlar de. I mellan tid har jag 100-tals plysch-älgar och olika andra modeller men jag bad min familj och mina vänner att sluta skänka mig älgar. (Jag har ingen plats för mera).

Angående din fråga vad är interessant för tyskarna skulle jag säga att det är svårt att hitta något riktigt bra att erbjuda. Jag vore mest interesserad av äkta handverk, vävda dukar, stiliga heminredningsprylar. Inget kitschigt!

Jag tror, de tyskar som köper kitschiga souvenirer reser mera söderut till de allmänna semesterområden som Spanien och Italien eller Grekland. De som reser till Sverige är mera individualister. Det beror ju också på att det finns nästan inga paketresor till Sverige.

@ tommy: Jag tillhör väl den där minoritäten i Tyskland som har kommit långt upp till norden av Sverige. Nordligaste staden som vi kom var Kiruna, och Svanstein i Tornedalen. (men inte till Nordkap, det struntar jag i).

Du menar är tyskarna har blivit enormt snåla. Jag måste småle när jag läser det här. Svenskarna tycker alltid att tyskarna är rika. Det fick vi också höra, när vi köpte vår stuga i Sverige. Kanske hade vi någon fördel med valutan när svenska kronan var svag under 1995. Men sedan det blev Euron i Tyskland steg prisarna hemsk. Och det blir mer och mer arbetslösa här och alla möjliga statliga bidrag minskas, även löner sänks. Allting blir dyrare: energi, bensin, sjukvård. Det är inte längre rosenrött i Tyskland.

Men jag vill inte klaga. Jag hoppas att vi ska ha många år till att resa till Sverige och njuta av naturen, stugan, samvaron med vänner och familjen.

Hälsningar från Tyskland

Gudrun

• tommy26.04.2006, 12:44

Gudrun,

jag är själv tysk (bosatt i S) men är så jävla trött på alla i Tyskland som bara klagar hur eländigt allting är. När Euron fördyrade restaurangbesök med 50-100% så gick man inte på restaurang mera sällan utan man slutade HELT! Man klagar över futtiga 10 Euro Praxisgebühr per kvartal!! Och jagar runt för att tjäna några öre på bensin. Inte så konstigt att ekonomin går knaggligt.

• Gun28.04.2006, 13:55

Jag är väldigt tacksam över dom svar jag har fått! Det har gjort att inriktningen på företagside'n är lite ändrad.
    Titta gärna in på hemsidan som blev klar idag! http://www.cariann.se

Själva butiken öppnar inte riktigt än, men det finns lite annat där att läsa om och den byggs ut efter som!

Hälsningar från Skellefteå

Gun

• Sabine28.04.2006, 19:39

Hallo Bertil,
    Dein Beitrag hat wohl großes Interesse gefunden. Die Antworten beweisen, dass es doch viele Sedengate'ler gibt, die auch in der schwedischen Sprache bewandert sind. Jag pratar lite också. Aber ich schreibe Dir lieber in meiner Muttersprache, denn Du möchtest diese ja auch lernen und üben. Wenn Du magst, schreibe mir doch an meine e-mail-Adresse på tyska och jag försöker att svara på svenska. So können wir beide üben.

Ich bin übrigens auch ein Fan von Plüsch-Elchen. Mein Beschützer in meinem alten WoMo ist ziemlich groß. Ich habe ihn "Sverige" getauft und auf meinem Sofa daheim blinzelt mich mit seinen Kulleraugen der "Svensson" an.

Hej då, Sabine

• Gun08.07.2006, 14:21

Tack för alla tips vi har fått! Det har resulterat i en helt ny företagside! Gå in på http://www.cariann-of-sweden.com och titta på våra vackra tavlor gjorda på älgspillning! Vi har plockat älgbajs hela våren och har nu färdiga tavlor att visa världen!

Varma hälsningar Gun