+ Antworten
12
  1. Lidl-marknader i Sverige # 1
    Siegi

Lidl-marknader i Sverige

Hej, vem vet var de nya stormarknader finns i Sverige?
    Tack för svaret.

2. Lidl-marknader i Sverige # 2
    Gast11403

Re: Lidl-marknader i Sverige

Hej Sieglinde,

läste just en artikel på Svenska Dagbladets hemsida, där de berättar om Lidls etablering i Sverige. Den första marknaden väntas öppna i Bålsta norr om Sthlm snart. Följ denna länk:

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_5618595.asp

Många hälsningar
    Thomas

3. Lidl-marknader i Sverige # 3
    Sverigedemokrat

hemskt med denna tyska firma som tänker invadera konungariket sverige...

4. Lidl-marknader i Sverige # 4
    Johan

Jaha, "Sverigedemokrat" jag trodde det var en invation från Tyskland ni hoppades på? Men det kanske var på 40-talet?

5. Lidl-marknader i Sverige # 5
    Odin

Jag är glad

Halloj

Varje dag när jag cyklar från mitt hem till stora busshållplatsen inne i Nyköping ser jag den nya Lidl-marknaden växa fram. Nu har de rest ytterväggarna, och närsomhelst kommer de att sätta takstolen på plats.

Vad är det för fel när Lidl etablerar sig i Sverige ? Vi har även haft norska RIMI, som dock nu avvecklat sin verksamhet häör i Sverige, vilket innebär att allt har återgått till sin tidigare ICA-dominerade "normalitet".

Nej, min familj och jag, vi har valt att bo i Sverige, men vi uppskattar båda länder, det gamla och det nya hemlandet. Vi ser framemot en Lidl som förhoppningsvis gör det möjligt för oss att handla allt det goda som man inte kan köpa på vare sig ICA eller Konsum/Coop/OBS. Som till exempel tyska "Spätzle" eller "Pfanni Kartoffelknödel" och annat gott.

Därför har jag redan skrivit till Lidl´s dotterbolag i Sverige och bett dem att ta över så stora delar som möjligt av det tyska varusortimentet. Vi vill helt enkelt ha en liten bit Tyskland i vår närhet, utöver det Sverige som redan omger oss överallt.

Se positivt på det hela:

Hellre mångfald än enfald .....

MVH

Odin
    Nyköpingsbo

6. Lidl-marknader i Sverige # 6
    Johan

Svensk intällning till tysk mat

Hej Odin!
    Nu tror jag inte att du skall vara alltför optimistisk när det gäller tyska varor här i Sverige. Många svenskar ser med stor misstänksamhet på tysk mat. Varför har jag ingenaning om... Jag gillar tysk mat, är det någon som vet om man kan köpa Apfelschorle någonstans här?

7. Lidl-marknader i Sverige # 7
    Siegi

Hej du - vakna! Det finns avtal mellan ICA, KONSUM, CO-OP mm.
    Därför är mat mycket dyrare i Sverige.

Vad har du emot billigare livsmedel? Har du för mycket pengar???

Siegi

8. Lidl-marknader i Sverige # 8
    Johan

Siegi: Jag förutsätter att det är "Sverigedemokrat" du vänder dig till? Det lönar sig inte dem kan man inte få att fatta, något.

9. Lidl-marknader i Sverige # 9
    SD

Re: Jag är glad

Det är dags att försvara den svenska matkulturen! Tysklands försök att krossa andras kulturer och att etablera det egna tänkandet utomlands påminner mig om tiden mellan 1933 och 1945.

10. Lidl-marknader i Sverige # 10
    Johan

Och kåldolmar är svenskt förstår jag?
    Det finns sidor du kan disskutera ditt missnöje med den svenska politiken eller den svenska matkulturen, detta är inte en sådan. Gå nu och ät en riktig svensk kåldolme, Pizza eller varför inte en kebab?

11. Lidl-marknader i Sverige # 11
    Odin

Hallo allihopa

Till Sverigedemokrat eller SD

Självklart delar jag inte din uppfattning. "Svensk matkultur" her - precis som matkulturerna i andra länder - ständigt varit utsatt för förändringar. Tänk bara vilken förändring införandet av potatisodlingen innebar för de europeiska länderna. Stora delar av Norrland hade aldrig kunnat befolkas av andra än samer om inte potatisen hade flyttat odlingsgränsen norrut.

Tysk matkultur har ingen avsikt att "krossa" den svenska, lika lite som den norska matkulturen som representerades av RIMI-butikerna. All matkultur som kommer utifrån - oavsett om det är hamburgare, pizza, kebab, croissants, baguette eller Sauerkraut - kommer för att berika den redan befintliga matkulturen, inte för att tränga undan den. Lidl kommer inte att innebära slutet för den svenska matkulturen, den kommer i bästa fall att innebära att tyskar som bor i Sverige även kan handla tyska matvaror vid sidan om svenska matvaror. Redan idag kan jag i Nyköping handla internationella matvaror på minst 3 butiker - såkallade orientbutiker. Men de har inte mycket från Tyskland, så jag är glad att Lidl kommer.

Dessutom tycker jag det är lite märkligt att någon som kallar sig Sverigedemokrat eller SD uppträder så öppet tyskfientligt. Var det inte ni och era bruna åsiktsfränder som nästan ville ha en tysk invasion på 40-talet ? Var det inte så att era åsiktsfränder i skånska Sjöbo redan hade skaffat en tomt och byggmateriel för att genast efter invasionen kunna bygga ett svenskt koncentrationsläger ? Eller minns jag fel ? Och det vet jag från en gammal vän som är från Skåne.

Tänk efter lite grann. Även den svenska historien är tyvärr inte helt rumsren, men det vill jag helst inte diskutera här.

MVH

Odin

12. Lidl-marknader i Sverige # 12
    conny

Hej Johann, jag har en Bed&Breakfast i sverige och många svenska tycker om tyska korv,hembakad bröd och skinka som finns på frukostbordet.Jag har en kompis, som handlar med tyska livsmedel. Det blir mer och mer varje vecka. Jack tycker om tyska korv och svenskost. Hälsningar fran Järnforsen Conny

13. Lidl-marknader i Sverige # 13
    Johan

Conny- Jo, det finns folk som gillar tysk mat, Böklunders produkter säljs ju i många butiker. Det är kanske snarare bland de yngre som det inte är så poppis? Järnforsen mellan Vetlanda och Målilla?

Kommentar till den andra debatten: Vem var det som skrev "Blått barbariet var en gång nationellt"? Heidenstam?
    Nu låvar jag att jag skall lämna er i fred med era stuguthyrningar...

14. Lidl-marknader i Sverige # 14
    Wolfgang

Re: Hallo allihopa

"den kommer i bästa fall att innebära att tyskar som bor i Sverige även kan handla tyska matvaror"

Vad ska det vara bra för? Vill du ha ännu mer tyskar till Sverige? Räcker det inte med alla som har köpt våra fina sommarstugor?! Ska Lidl:s satsning alltså vara grunden för en anslutning av Sverige till det "tyska riket"? Vill dom ha tyskt mat får dom väl handla i Tyskland - och helst stanna där!

15. Lidl-marknader i Sverige # 15
    conny

Hej Johann, ja det stämmer mellan Målilla och Vetlanda. Känner du det? Varifrån kommer du?Hälsningar Conny

16. Lidl-marknader i Sverige # 16
    Johan

Conny- Nja jag hade väl en aning om att det låg i Småland, så jag tittade på kartan... Jag är annars från Stockholm.

17. Lidl-marknader i Sverige # 17
    conny

Hej Johann, ja det stämmer.Känner du Järnforsen? Varifran kommer du? Hälsningar Conny

18. Lidl-marknader i Sverige # 18
    Odin

Vad har Du för inställning

Hallo Wolfgang

Jag tycker det är märkligt att livsmedelskedjan Lidls vara eller icke vara här i landet kan leda till öppna fientligheter mellan svenskar och tyskar, trots att vi tyskar som skriver här gör det därför att vi tycker om Sverige. Jag vet inte om Du är svensk eller tysk, Ditt förnamn ser tyskt ut men det har ingen betydelse. När tyskar kommer till Sverige för att stanna kan det inte vara varken sämre eller bättre än när danskar, norrmän eller orientaliska flyktingar kommer hit. Men Sveriges EU-medlemskap och den fria rörligheten av personer inom EU ger oss i alla fall en rättslig grund att kunna bosätta oss i EU-medlemslandet Sverige. Detta om det juridiska.

Opponerar Du Dig även mot de norrmän som håller på att dammsuga hela västkusten samt intilliggande län (Dalsland, Värmland) på överkomliga sommarställen ? Eller mot danskar som köper en stuga i smålandsskogarna ?

Och vilken skillnad ser Du mellan tyskar som handlar tysk mat på Lidl i Sverige och norrmän som handlade norsk mat (t.ex. fiskeboller) i norska RIMI när den fanns kvar här i Sverige ? Skall även "norrbaggarna" förpassas tillbaks över gränsen och tvingas handla sin "gulleböj" (banan) i norska butiker ?

Opponerar Du Dig även mot flyktingar från arabvärlden eller Iran när de handlar sina livsmedel på orientalska butiker ? Tycker Du att ställen som Rinkeby/Tensta eller Rosengård eller Skärholmen inte får finnas ?

Kort sagt: är Du svensk nationalist i en sådan extrem form att Du ger Dig urskillningslöst på allt av utländsk härkomst ? Vad tycker du då om drottningen ?

Vi tyskar är varken bättre eller sämre folk än andra, och EU har bestämt sig att främja ett öppet utbyte mellan medlemsstaterna och fri bosättning.

Det är en djup debatt som här har börjat bara för att Lidl håller på att bygga butiker här i landet.

Jag tycker att detta bör vara ett forum där svenskar och tyskar bör kunna mötas i en god anda av samförstånd. Den som har en fientlig inställning mot det andra folkslaget har nog hamnat i fel forum.

MVH

Odin

19. Lidl-marknader i Sverige # 19
    Johan

Re: Vad har Du för inställning

Odin, helt rätt!
    Din svenska är för övrigt väldigt bra har du bott här länge?

20. Lidl-marknader i Sverige # 20
    Odin

Tack Johan

Hej

Ja jag har bott här länge, över 17 år. Det märks. Och jag har
    haft den bästa tänkbara av alla läromästare:

Tre sammanhängande år 1983-1985 bodde jag på en svensk studentkorridor i Lund (på "Delfinen"). Det finns ingen bättre svenskundervisning än de många och långa kvällssamtal som
    vi förde runt soffbordet över 3-5 kannor svart te och där allt
    mellan himmel och jord debatterades - både på skånska och på
    svenska.

På mitt jobb måste jag klara mig på svenska även i skrift,
    och det innefattar bl.a. teknisk rapportskrivning.

Svårigheter och utmaningar får oss att växa och utvecklas.

MVH

Odin
    Nyköpingsbo och f.d. "lundensare"

• Odin12.06.2003, 14:09

Johan

Du skrev om svenskarnas misstänksamhet mot tysk mat.

Den fick jag uppleva själv som nyinflyttad på korridoren i
    Lund. När jag händelsevis glömde en tallrik mat på köks-
    bordet var det någon korridorkompis som satte upp en
    liten tavla bakom tallriken och skrev på den "Mit Späck"
    (exakt med denna stavning).

Det säger allt, eller hur ? Men det var på tidigt 80-tal,
    och ett svenskt EU-medlemskap var då inte aktuellt.

MVH

Odin

• Johan12.06.2003, 15:16

Det bästa som finns är en tysk hotellfrukost med fem olika sorters skinka/korv och ost och flera sorters marmelad och färskt bröd.

Faktum är att det är mycket lärorikt för svenskar som har en kritisk inställning till tyska turister att läsa den här sidan, man får klart för sig att det finns mer än älgskyltar...

• Björn Bäumlisberger12.06.2003, 22:36

Hej!

Odin har rätt. En sund europeisk inställning. Vi tillhör alla Europa just nu och inget annat. Tankegången att att alla stater ska vara för sig själva med sin egen befolkning och så vidare är gammal. Det är dags för förändring.

Med vänliga hälsningar

Björn

• Claudia13.06.2003, 23:27

Hej allihopa,

jag har nu läst hela den här diskussionen om tyska marknander i Sverige och jag kan inte förstå varför det skulle vara ett problem? Om svenskarna inte kommer att handla där ska väl LIDL dra sig tillbaks igen och om svenskarna kommer att handla där finns det väl inget problem med dem heller, eller hur?
    Tyskarna blir väl inte heller upprörda när IKEA, H&M, eller Lindex öppnar en ny butik någonstans i Tyskland eller säger att svenskarna invadera Tyskland. Och det finns helt säkert flera svenska butiker i Tyskland än tyska i Sverige!

Hälsningar, Claudia

• Katarina15.06.2003, 18:23

Hej Claudia och alla andra,

om tyskarna som (tyvärr) bosätter sig i Sverige inte är nöjda med svenska livsmedel och den svenska (mat)kulturen överhuvudtaget - varför kan dom inte flytta till Mallorca då? Där finns det precis allt en tysk behöver: Tyskt öl, tysk korv, tyska tidningar...

Hoppas att det blir som du säger: må svenskarna aldrig handla på Lidl!

Katarina

• Gast1140315.06.2003, 19:20

Hej allihopa,

jag har följt den här diskussionen med stort intresse. Det förvånar mig väldigt mycket att det kam uppstå så mycket rabalder kring etableringen av en tysk matkedja i Sverige. För det första så tycker jag inte att Lidl har för avsikt att exportera tyska matvanor till Sverige. Det har inte den andra tyska matjätten Aldi heller. Faktum är att Sverige tycks vara en intressant och lönande marknad för båda kedjor. Det gäller pengar, inte maten, mina vänner.

För det andra så kunde man ställa frågan om t. ex. danskarnas matvanor har förändrats genom att tyska matkedjor har "invaderat" deras mark. I Danmark har Aldi-marknader nämligen funnits sedan länge, jag var på semester på ön Møn 1988, och då fanns det i alla fall en Aldi-marknad i huvudorten Stege. Men att danskarna skulle ha glömt hur deras pølser smakar eller deras røde grød med fløde har jag inte kunnat notera. Så till alla som fruktar att Lidl eller Aldi skulle försöker förvränga era smaknerver: Det vill de säkert inte. De vill att ni köper svensk mat - bara ni köper den i deras butiker. Lite längre upp i ett tidigare inlägg nämnde jag ju redan artikeln i Svenska dagbladet ( http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_5618595.asp ). Där kan ni även läsa att det finns svenskar som hjälper matkedjor som Lidl eller Aldi att etablera sig i Sverige. Konstigt, va?

Ytterligare ett agrument har redan nämnts av andra, nämligen att svenska företag har etablerat sig i Tyskland utan att människorna skulle ha klagat över det. Och jag skulle gärna se den Medelsvensson som tackar nej till att handla mat till lite lägre priser. Dessutom är ju ingen tvungen att handla på Lidl eller Aldi, lika lite som vi här i Tyskland är tvungna att köpa möbler hos IKEA.

Därför skulle jag säga till alla som är upprörda över tyska matkedjornas etablering i Sverige att först vänta och se vad de har att bjuda på. Och sedan kan ni bestämma om ni är nöjda med utbudet och priserna eller inte - för att sedan handla där eller låta bli.

Många hälsningar
    Thomas,

som förresten älskar en hel del svenska livsmedel - fast inte alla.

• svensk tjej18.06.2003, 14:23

... och så glöm inte äkta svenska köttbullar, som också lär finnas på Mallorca!

Du verkar ju vara helt korkad!

Hälsningar

svensk tjej som gillar både svensk och tysk mat men hatar intoleranta människor som Katarina

• skallagrim20.06.2003, 00:44

hej odin!
    liksom " eisbein und sauerkraut" på mallorca ??????????????
    skål då
    SKALLAGRIM

• skallagrim20.06.2003, 01:08

Hej Thomas!

Tack för ditt inlägg. Du har räddat min kväll. Du har naturligtvis helt rätt. Det här gäller pengar och inte SPÄTZLE. Naturligtvis kommer Aldi och Lidl att sälja till den svenska marknaden, till svenska förutsättningar, till svenska priser, och det är helt okej. Naturligtvis är det bra med konkurrens, Sverige behöver sådant. Det betyder inte att Lidl och Aldi kommer att tillhandahålla SPÄTZLE och PFANNI-KNÖDEL bara därför att ODIN tycker om dem. Då vore de dåliga affärsmän. För övrigt tycker jag exakt likadant som du.

/skallagrim

• Moliljan20.06.2003, 21:14

Hej Katarina!

Är du bara så "tolerant" mot tyskarna eller mot utlänningar och deras mat överhuvudtaget? Då skulle du akta dig att dricka kaffe, te eller Cola. Och ät inte heller potatis, nudlar, ris mm. Inte ens kåldolmar är svensk mat. Tycker du inte att din mat blir lite trokig utan utlänningar? Gå tillbaka till vatten, havregrynsgröt, kålrötter och bröd för några veckor och fundera under denna tid lite!

Moliljan

• Michaela26.06.2003, 22:13

Hej tillsammanns,

jag är tysk,men jag tyker om svensk mat.Jag tyker om Bregott och
    pyttipanna och filmjölk.
    Jag gör semester på sverige.När vi köra Hem,vi handla svensk varor och ta den Hem.

Michaela

• Cecilia23.07.2003, 19:02

SE på Arbetsförmedlingens hemsida www.amv.se
    Lidl söker mycket folk just nu och läser man under knappen "alla platser för denna arbetsgivare" Står det vilka städer de etablerar sig i.
    // Cecilia

• Annika24.07.2003, 06:59

Hej Cecilia!

TOPPEN!!! Tack för tippset!

Ha en bra dag!

Annika

• Louise27.08.2003, 14:04

Hej Johan och alla andra,

ja, visst finns det mer än älgskyltar! De flesta tyskar vet inte att svenskar pratar om dem som "de som plockar ner älgskyltar" - de vet inte att vi gjort dem kända för det. Tråkigt att svenskar har fler negativa än positiva fördomar om tyskar - vore kul att få igång en debatt om detta.

• Louise27.08.2003, 14:20

Ja, svensk mat är god. Svensk hushållsost och Skogaholmslimpa var det jag saknade mest när jag bodde i Tyskland. Svensk julskinka var inga problem att få tag på. Inte heller Abbas-sillen.

Jag tycker att den tyska maten är bättre. Eftersom det bor så många människor i Tyskland finns ju verkligen allt!!!! Det är lätt - för ALLA- att handla färsk frukt o grönsaker varje dag. Och alla dessa brödsorter, Bäckereien och ska man köpa mandel i Tyskland finns det i hackad, riven, rostad, bränd, delad osv. form. Allt finns!
    Jag fick känslan av att ni i Tyskland inte alls får i er lika mycket konerveringsmedel som vi svenskar får genom t ex koncentrerad saft och bröd med lång hållbarhet. Å andra sidan är det kanske desto mer bly och annat i tysk mat? Jag tyckte att det var lite läskigt att äta grönsaker och rotfrukter från koloniträdgården i Frankfurt am Main.

• Louise27.08.2003, 14:23

Vet någon hur man gör Zwiebelkuchen? Det är så vansinnnigt gott!
    Varför anges mjöl och annat alltid i Gramm i tyska recept? Varför har man inte anammat decilitermåttet?