1. Henning Mankell # 1
    Gast11403

Henning Mankell

Hejsan,

läste häromdagen Henning Mankells senaste deckare "Innan frosten". Den är bra, tycker jag, inte minst därför, att Wallanders dotter Linda spelar en central roll och att man därmed får en ännu närmare insyn i Wallanders privatliv, och dessutom ur en annan synvinkel. Har någon annan här i forum läst boken, och vilken Wallander-roman tycker ni annars bäst om - eller tycker ni kanske, att Wallander-serien är inte alls spännande?

Hälsningar
    Thomas

2. Henning Mankell # 2
    Vroni

Re: Henning Mankell

Hej Thomas!

Jag läste Innan Frost i somras. Jag tyckte om den. Men nyligen läste jag Dansläraren återkommst och den är jätte spännande!! Min favorit är hittils Brandvägg. Jag vet inte precis varför ... *grubblar* Kanske därför att den var den första boken som jag läste på svenska?

Wallander-serien är fortvarande spännande och jag tycker om det att Mankell vill fortsätta serien med dottern Linda. Men jag läser också gärna bökerna från Mankell som handlar om eller i Afrika.

Känner Du till böker från Helene Tursten? I somras läste jag Tattuerad torso och den är fantastisk. Tycker jag!

Hälsningar
    Vroni

3. Henning Mankell # 3
    a.khb

Hallå,

jag tycker faktisk ganska mycket om Kurt Wallander böcker, men jag förstår faktist inte varför han är så negativ mot levnaden i Ystad resp. Sverige. Jag gillar Ystad.
    Har ni även läst nån Håkan Nesser bok? Konstig at även hans huvudperson (jag kommer inte ihåg namnet) har en så negativ inställning mot Sverige. Men annars är bökerna bra.

Är det nån som känner till några böcker som spelar i historiska sverige, som även finns som paperback?

Hälsningar
    Anke

4. Henning Mankell # 4
    Carina

Hej!

Om du vill läsa böcker om det historiska Sverige kan jag rekommendera Jan Gullious Arn-Serie.

/Carina

5. Henning Mankell # 5
    Vroni

Hej Anke!

Allt är inte guld som glimmar i Sverige. Och Mankell visar på sådana saker därför att han tror att det får visas. Ystad och trakten omkring stan är förstås fint. Men jag tror att det bara var en tillfällighet att Mankell vald Skåne, det kan vara var som helst.

Hittills läste jag bara en lättläst-bok från Nesser och började en bok, men jag avbröt. Jag gillar inte om Kommissarien Vetteren eller hur den nu heter. Men såvitt jag vet spelar Nessers böker inte i Sverige. Handlingen spelar i Fantasien som för tillfället liknar Holland. Eller tänker du på Åke Edvardsson?

Berättelser från den historiska Sverige finns också från Per-Olof Enquist.

Hälsningar
    Vroni

6. Henning Mankell # 6
    sili und cori

hej wr are from germany and we want to meet you at first have you a picture from you? please send it our
    Goodbay say Cori and Sili

7. Henning Mankell # 7
    Susann

Hej Anke
    Jag rkommanderar Wilhelm Moberg's triologie "Utvandrana - Invandrana - Nybyggarna", även om bara första delen spelar i säljva Svergie, resten i Amerika. Men de är mycket braa om man vill veta varför ca. 1,5 mio. Svenskarna lämnade sitt land i slutet av 1800/ resp. början av 1900.
    Hösthälsningar
    Susann

8. Henning Mankell # 8
    Barbara

Hej Anke,
    om Du vill veta något om Sveriges yngre historia, ska jag rekommendera MOA MARTINSON. Fram för allt hennes självbiografisk romansvit : 1. Mor Gifter Sig, 2. Kyrkbröllop och 3. Kungens Rosor. Hon berätter om livet i 1900 talets början, om livet i "Fattigsverige",om tiden kvinnorna började organsiserar sig i fackföreningar precis som männen. Moa står tyvärr ofta i skuggan bakom t.e. hennes man Harry Martinson eller Ivar Lo-Johannson , som skildrar samma tid. Mor Gifter Sig var min första bok på svenska.
    Hälsningar
    Barbara
    PS: Henning Mankell är verkligen spännande .
    PPS: Sverige är fantastisk.........